ett steg i taget...

Alla inlägg den 27 mars 2011

Av Emma - 27 mars 2011 17:51

Ja, nästa helg är det redan april, var tog tiden vägen?! En mening man säger så ofta :P.


Jag sitter nu på bussen hem till Uppsala, ungefär 3 h kvar. Har spenderat hela helgen hemma I jönköping med familjen. Var ledig i fredags, tog därför en välbehövlig lugn morgon innan bussen gick kl 10.40 Var i Jönköping kl 16, där pappa hämtade upp mig, så åkte vi till maxi och handlade. Mamma var hemma och är sjuk i influensa, är som tur var bättre än hon vart i veckan. Men när vi kom hem hade hon gjort iordning smet till våffor, våffeldagen till ära. Jag ställde mig och gräddade, mumsigt. Sen tog vi en lugn kväll framför tvn, god mat och somnade alla tidigt. Komiskt att jag som är yngst är tröttast av alla...haha.


Lördagen gick jag förbi med tulpaner till farmor och farfar som blev jätteglada. Hjälpte farfar med datorn och internetet som strulade. Konstigt internet det där. Sen gick jag en promenad i lilla samhället Barnarp och mindes barndomen, mycket var sig likt. Sen blev det hem för lunch, det vart ugnstekt falukorv och pappas stuvade makaroner.

Stuvade  makaroner (och rullstårta), är nog det enda som mamma inte kan göra egentligen. Eller kan och kan, det blir inte "rätt".


Sedan gjorde vi oss iordning och åkte till min bror Fidde och hans flickvän Linn (och katten Millie, vad stor hon blivit för övrigt). Vi firade min bror som fyllt 30 i tisdag med en tårta som Linn bakat, mums! Sedan gick vi ut och åt på Jenséns beefhouse eftersom min bror tycker om kött. Jag har aldrig vart där innan, men å andra sidan är jag ju inte så förtjust i kött så för min del blev det kyckling. Jag och två till hade beställt kycklingspett, men fick inte detta. Var en kväll lite av kaos - bl.a. spetten var slut, husets röda- och vita vin var slut, maten tog tid att få och dessutom fick alla inte det de beställt (till sist blev det rätt), när vi skulle få efterätten (många av oss mjukglass som man tar själv), fanns det inga glasskålar eller skedar och kolaåsen var (till mitt förtret slut). Dock efter att ha frågat fick vi ta glass i glas, kolasås fanns en ny att ta fram och skedarna fixade servtören fram.


På toa fanns inget toapapper, det letade jag fram själv efter att rotat lite i en byrålåda utandör toan. Så ställde jag in några rullar på toa så att inte andra skulle få panik när de satt på toa och skulle torka sig med ett papper som inte fanns, tänk vilken panik om man då gjort nummer två...haha.


Jaja, sammanfattat kom vi därifrån mätta, även om jag inte var särskllt nöjd med maten jag fick - mycket torr kycklingbröst, inga grönsaker och en äcklig tomatsås som jag ändå inte kan äta då jag är allergisk mot tomater. Godast var mjukglassen med kolasås och pommesen. Men huvdsaken är att vi hade det mycket trevligt, alla sju som var med. Det blev mycket tjöt och mycket skratt. Och födelsedagsbarnet var nöjd med kvällen, vilket var meningen. För övrigt fick bror min som present segelflygning av familjen + farmor och farfar och av Linns mamma och Mormor mfl. ett presentkort på ticknet och en blomma.

Kände ingen några gamla stofiler från förr (världen är liten) och en tjej som heter Ida som jag och bror hade som gemensam vän för ett antal år sedan jobbade där, vi pratade lite med henne.

Jag och mamma åkte hem efter detta, eftersom jag vart mycket trött och mamma inte så pigg (influensa), likaså Linns mamma och mormor som skulle ända till Tidaholm eftersom hunden var ensam hemma.

Linn, Fidde och pappa gick ut och tog en öl. Vid ca 12 (eller sommartid 1) hämtade jag pappa nere på stan.

Ombytta roller numera, innan var det han som hämtade mig efter jag vart i stan och festat (eller annat).


För övrigt (skriver jag igen) är det inte längre mycket till bra uteställen i Jönköping numera fick jag veta. Typ alla ställen har sänkt åldern till 18, så på danställerna är det bara knattar. Det enda som man kunde göra var att gå till någon bra pub och ta en öl och snacka, vilket ofta räcker nu när man är lite äldre och inte festar på samma sätt (vilket jag iofs inte gjort mycket ändå i mitt liv).


Nu har jag som vanligt babblat på, 2.5 h kvar hem. Saknar Flisan mycket, hoppas hon mår bra, min kollega har kollat till henne i helgen. Tack för det! Ska ge en bukett med tulpaner som tack hade jag tänkt.


En lång vecka med mycket jobb framför mig. Har inte kolla almanackan för nästa helg, men jag hoppas på att det inte är något inbokat den helgen för jag behöver en lugn helg och massor av vila. Att ha ont, mina mediciner och nu också pollen tar energin rejält.


Hej svejs!        


Lite bilder från Barnarp som jag tog under promenaden:

Lekplatsen bakom bostadsområdet där vi lekte som barn   I det röda huset är jag uppväxt

   Ravinen, här åkte vi pulka på vintern

    Idrottsplatsen

Skapa flashcards